Krátky výlet: Hrad Lednica a okolie

Je pekná slnečná sobota a u nás doma zasadá rodinná rada. Rozhodujeme sa, kam sa dnes pôjdeme pozrieť. V Lednici je pekný hrad, ktorý aktívne zachraňujú dobrovoľníci aj s obcou – pôjdeme ich radi podporiť. Popri tom si môžeme pozrieť aj okolie hradu. Super nápad. Ideme, poďte aj vy 😊

Celkový čas: 2,5 hod.

Vzdialenosť: 3,7 km

Prevýšenie: 214 m

Typ výletu: pešia turistika pre celú rodinu

Začiatok trasy: parkovisko pri obecnom úrade v Lednici

Autiaky parkujeme na posledných voľných miestach na malom parkovisku pri úrade. Ak by tu aj nebolo miesto, popri ceste je miesta dosť. Nad našimi hlavami sa na skale týčia hradné múry plné histórie. Tešíme sa, že ich preskúmame. Okolo krčmy sa presúvame smerom na hrad. Pristavujeme sa pri Katarínkinom prameni. Vedľa neho je infotabuľa, kde si môžeme prečítať povesť o krásnej Katarínke.

Začíname stúpať smerom k hradu po trávnatej cestičke. Prechádzame nad záhradami domov priamo popod hradné bralo. Keď je mokro, na chodníčku sa môže šmýkať, treba si preto dať pozor. Chytáme sa za ruky a ideme do kopca ako vláčik. Prichádzame k pokladni, kde sa pustíme do debaty s ochotným pánom, ktorý nám dá základné inštrukcie. Prispejeme na obnovu hradu a tešíme sa na prehliadku. Nebudeme mať od niekoho výklad histórie, prejdeme si všetko sami.

Ako sa  približujeme k vstupnej bráne s mrežou, všímame si navôkol rozložený stavebný materiál. Práce tu naplno prebiehajú. Je stále dobré počasie a majstrom remeselníkom sa dobre pracuje. Materiálu je tu pomerne veľa, plánov na obnovu majú teda asi ešte habadej. To je dobré. Vieme, že sa to tu všetko robí pod dozorom skúsených ľudí z fachu.

Akonáhle vstúpime do obrannej veže, všímame si čulý stavebný ruch. Opatrne stúpame po schodíkoch vedľa lešenia. Hlavne menej mobilní ľudia by mali zvýšiť pozornosť na schodoch. Prichádzame
k tunelu, ktorý je vytesaný v skale. Muselo to byť kedysi nedobytné miesto. Skalným tunelom sa dostaneme na hradné nádvorie.

Táto časť stredného hradu prechádza taktiež značnými stavebnými prácami. Prehliadneme si podzemnú pivnicu, nádvorie s pozostatkami palácových stavieb a už sa tešíme na hlavnú atrakciu. S rešpektom hľadíme na vysoký rebrík, po ktorom sa dá dostať do vrchných častí hradu. Stála tam kedysi veža, od ktorej viedli vytesané schodíky v skale do hornej pozorovateľne. Veža aj pozorovateľňa tam už ako stavby nie sú, ale vytesané schodisko zostalo. Trúfneme si vyšplhať sa po rebríku?

Samozrejme, že ideme hore. Odporúčame to ale iba tým, čo sa priveľmi neboja výšok a majú aspoň trošku fyzickú kondíciu. Časť našej turistickej výpravy preto ostáva dole a zdatnejší sa škriabu nahor.

Po úspešnom vylezení po rebríku sa nám otvárajú krásne výhľady na celú obec. Je tu ale len malá plocha, kde sa naviac zhromažďujú ľudia, ktorí chcú zostúpiť dolu, preto sa tu moc nemôžeme zdržovať. Nás ale láka miestna najväčšia atrakcia, ktorá nemá obdobu široko – ďaleko. Tou je vytesané úzke schodisko v skale vedúce na pozorovateľňu. Neváhame a ideme hore.

Pomaly po vysokých schodíkoch vystupujeme do pozorovateľne. Je tu taký úzky priechod, že sa môže ísť naraz iba jedným smerom. Buď ide partia ľudí dole, alebo ďalší idú všetci hore. Schodíky môžu byť počas zlého počasia nebezpečné, preto v zlom počasí sa sem nahor ani nepúšťa. Na pozorovateľni si popozeráme celé šíre okolie. Vymysleli to kedysi perfektne.

Po chvíli sa poberieme naspäť dole. Môže to byť ešte ťažšie pre niekoho, ako vyjsť hore. Ešte dobre, že schody sú pomerne hlboko zapustené do skaly a po okrajoch máme dostatočne vysoké zábrany. Zídeme po schodíkoch a čaká nás ďalšia chuťovka a tou je zísť dole po rebríku.

Rebrík sme zdolali. Ešte raz si prezrieme strednú časť hradu a cez skalný tunel a vežu zídeme úplne na dol. Opúšťame celí spokojní Lednický hrad. Máme z jeho prehliadky silný zážitok. Rozhodujeme sa, kam pôjdeme ďalej. Z vrchnej pozorovateľne sme si všimli, že za dedinou na kopci je skalná vyhliadka a vedie ku nej aj značkový zelený turistický chodník. Ideme tam.

Zídeme dole pod hrad až do dediny a napájame sa na zelenú značku. Tá nás vedie po asfaltke dedinou pomedzi domy. Cesta stúpa a blížime sa k vyhliadke. Volá sa Lednické skalky a nachádza sa v chránenom území. Ideme preto len po značke a dávame pozor na ochranu prírody. Po výstupe nahor odbočíme z poľnej cesty a po lúke prichádzame až k vyhliadke. Je odtiaľto krásny výhľad na dedinu a hlavne na hrad.

Pokocháme sa výhľadom a po poľnej ceste ideme okľukou po lúkach naspäť do dediny. Nenáhlime sa, celou cestou máme krásne výhľady. Deťom sa tu veľmi páči a sme radi, že sme sa vybehli pozrieť okrem hradu aj na tieto skalky. Prichádzame na námestie ku krížu a na parkovisko nasadáme do aut. Spokojní s dnešným výletom odchádzame domov.

Ani sme pred výletom nevedeli, aká je Lednica zaujímavá obec. Sme naozaj radi, že sme sem prišli. Určite sa ešte vrátime a prídeme skontrolovať, ako sa darí pri obnove hradu. Prechádzka to bola menej náročná, až na ten výstup po rebríku a schodoch. Pre decká to bola ale výletová topka. Určite odporúčame. Hradom našim krásnym zdar!

Trasa nášho výletu znázornená na mape.

Realizované s podporou Ministerstva dopravy a výstavby SR.

Logo Oblastne organizácie cestovného ruchu Logo Ministerstva Logo Slovakia travel

Pošlite tip na tento článok svojim priateľom!