Krátky výlet: Za mníchom na Skalku

Dnešný deň je ako stvorený pre výlet. Vyberáme si znovu náučný chodník, ktorý vedie od malého parkoviska pri kostole a pútnického domu na Malej Skalke. Pokiaľ chcete mať pokojný výlet ako my, treba si vybrať termín, kedy sa na tomto cirkevnom pútnickom mieste nekoná žiadna akcia. Alebo práve naopak, ako kto chce. Ideme na to, do lesa! 🙂

> Východiskový bod: pútnický dom pri kostole na Malej Skalke
> Celková vzdialenosť: 4 km
> Celkový čas výletu: 1,5 hodinky

Ku východiskovému bodu našej túry sa presúvame autom, dá sa tu však dopraviť aj autobusom. Parkujeme na malom parkovisku pred pútnickým domom. Hneď oproti parkovisku – cez cestu – začína krížová cesta, alebo inak povedané Náučný chodník Malá a Veľká Skalka.

Pekne upravený chodníček nás vedie od jedného zastavenia krížovej cesty k druhému. Stúpame do kopca, kocháme sa spätnými výhľadmi a napomíname mladších turistov, aby počkali nás – starších a pomalších. 🙂

Na konci krížovej cesty pokračuje trasa náučného chodníka po vyšliapanej cestičke, vďaka čomu nemáme obavy, že by sme mohli zablúdiť. Prichádzame k hojdačke, ktorú vraj stráži anjel. Máme šťastie, pretože anjel tu teraz je (pozri foto) – naše deti sa tak môžu bezpečne odhúpať a pokračovať ďalej.

Po rovinke prichádzame ku trom krížom, pri ktorých sa nachádza vyhliadkový bod. Všade navôkol rastie množstvo hríbov, hráme sa na poznávaciu hru. Sme na najvyššom bode dnešného výletu, teoreticky by sme mali už len klesať dolu kopcom. Hmm, teória. 🙂

Prichádzame k informačnej tabuli, kde sa cesty rozdvojujú. Doľava pokračuje náučný chodník. My však odbočujeme doprava a ideme si obzrieť vyhliadku, z ktorej je krásne vidno našu rodnú rieku Váh, blízke obce a mestá. Je potrebné, aby na tejto odbočke ku vyhliadke, dali rodičia pozor na deti (aj na seba), pretože terén je prudký a vyhliadka je na okraji priepasti.

Vrátime sa z vyhliadky späť k informačnej tabuli a pokračujeme po trase náučného chodníka smerom dolu kopcom. Prichádzame znovu na križovatku ciest. Doľava sa odbočuje do Zamaroviec. Tam nejdeme, preto odbočujeme doprava a ideme vo veselej nálade dole kopcom po drevených schodoch až k areálu kláštora na Veľkej Skalke.

Nenecháme si ujsť prehliadku tohto pekného miesta. Jeho história je spojená s pôsobením mníchov Svorada-Andreja, Beňadika, neskôr jezuitov a samotnej cirkvi. Prehliadka areálu kláštora je možná v otváracích hodinách, preto je dobré, naplánovať si čas výletu podľa toho, kedy je otvorené. Vchádzame do areálu a rozhliadame sa.

Skvele sme si oddýchli, sprievodcovia nám povedali veľa zaujímavých informácií. Zaujala nás Maurova legenda, ako to vlastne celé bolo s tými mníchmi a zbojníkmi.

Odchádzame z kláštora a zastavujeme sa v Opatovskej jaskyni nad cestou. Táto jaskyňa je voľne prístupná, je tvorená dvomi chodbami, dlhšia z nich má až 38 metrov. Po dôkladnom preskúmaní všetkých chodieb sa umyjeme od blata, ktorému sme sa v jaskyni nevyhli. Pri ceste pod kláštorom sú lavičky, kde si môžeme posedieť a následne oddýchnutí pokračovať vo výlete.

Čaká nás presun na miesto začiatku nášho výletu. Nepôjdeme po ceste, chodia tu často autá. Prejdeme bližšie ku Váhu a ideme po cyklotrase. Aby to bolo bezpečné pre nás aj cyklistov, ideme po kraji a za sebou. Akonáhle máme možnosť, opúšťame chodník pre cyklistov a pokračujeme po prašnej cestičke.

Pri veľkej skale je vybudovaný chodník s drevenými schodmi, po ktorom vyjdeme až na parkovisko pri pútnickom dome. Odbočka na tento chodníček je slabo značená, treba ho nájsť a ísť po ňom. Domov sa nám zatiaľ nechce, preto ešte preskúmame okolie kostola a pútnického domu. Skala, na ktorej je kostol postavený, láka výhľadom do šíreho okolia. Dôkladne všetko sledujeme ako ten orol z povesti o Beňadikovi. Poznáte ju?

Keď sme už všetko popozerali, môžeme si smelo povedať, že si už zaslúžime ísť domov. Výborne sme sa prešli, všeličo zaujímavé objavili a aj naučili. Oplatí sa chodiť po tom našom trenčianskom svete. Tešíme sa znovu nabudúce.

Trasa nášho výletu znázornená na mapke.

Pošlite tip na tento článok svojim priateľom!