Trasa 05: Starý Hrozenkov – Vlčí Vrch – Liešna – Starý Hrozenkov

Dĺžka trasy: 13 km
Náročnosť: stredne náročná
Prevýšenia: 735 m
Čas trvania: 4 hod. 20 min.
Odporúčaná mapa: VKÚ Biele Karpaty č. 107. Popis trasy s mapkou si môžete vo formáte pdf. stiahnuť tu.
Trasa je vhodná pre turistu, ktorý má k dispozícii vlastné auto. Začiatok a koniec trasy je z rovnakého miesta vzdialeného 15 km od mesta Trenčína.

Popis trasy:

Začiatok trasy je na moravskej strane tesne za hranicou s Českou republikou. Pri benzínovej pumpe na pravej strane cesty smerom do Starého Hrozenkovazaparkujeme auto pri moteli Ramet. Začneme stúpať vpravo asfaltovou cestou po žltej značke popri víkendových chalupách. Na vrchole nazývanom Boky sa nachádza rázcestník. Trasa zahýba doľava a pokračuje náučným chodníkom asfaltovanou cestou do Žitkovej.

Po ceste narazíme na pravej strane na nový hotel Kopanice, zrekonštruovaný z bývalej kopaničiarskej školy. V týchto miestach sa naskytnú krásne výhľady na okolitú krajinu. Zaujímavosťou je, že ani pravá a ani ľavá strana sa nelíšia, pritom jedna je strana moravská a druhá slovenská. Žitková je malebná kopaničiarska pohraničná obec. Život tu bol veľmi ťažký, obyvatelia sa neustále bránili pred nájazdmi Turkov, Tatárov a Kurucov. Obec bola do konca II. svetovej vojny bez elektrickej energie. Tú zaviedli až v roku 1948. Lúky okolo Žitkovej sú na jar plné európskych orchideí – vstavačov.

Trasu si môžete spestriť prechádzkou po náučnom chodníku, alebo aspoň jeho časti. Tabule sú v obci Žítková a na slovenskej strane v Liešnej. V strede obce pri rázcestníku trasa pokračuje modrou a ňou zbehneme po asfaltovej ceste do údolia. Na ľavej strane popri ceste je biofarma, kde chovajú zvláštny druh kráv – dlhosrstý a u nás málo známy Highland cattle alebo škótský náhorný dobytok, ktorý aj v tuhých mrazoch zimuje vonku. Za farmou na križovatke môžeme odbočiť do rekreačného strediska, kde sa nachádza celoročne otvorená Chata Janka. Pekným údolím prechádza okolo malej vodnej nádrže a začína stúpať do najbližšieho lesíka. Naskytnú sa spätné výhľady na Žítkovú. Trasa vedie lesnými cestami až do ďalšej rázovitej najvyššie položenej kopaničiarskej obce s názvom Vlčí vrch550 m n. m., ktorá je súčasťou obce Horná Súča. V zime sa na Vlčom vrchu dá lyžovať.

Na začiatku osady prechádza trasa na žlté označenie turistického chodníka. Prudkým svahom popri malom lyžiarskom vleku vystúpime na vrch Chabovej 751 m n. m. Na trase sa nachádza smerovník, okolo ktorého trasa prechádza. Keďže značenie na lúke na vrchu Chabová je v horšom stave, je treba ho dôkladnejšie sledovať, pretože sa dá pomerne ľahko zablúdiť. Ďalej trasa vedie lesom, až kým nezídeme k novej drevenej zrubovej kolibe, ktorá sa nachádza v malebnom prostredí chránenej krajinnej oblasti Bielych Karpát pri hlavnej ceste z Drietomy do Starého Hrozenkova. Môžete sa tu dobre najesť predtým, ako prejdete zbytok trasy po frekventovanej ceste smerom ku hranici. Pamätníci si môžu zaspomínať pri bývalých colných budovách na staré časy, keď tu stávali kolóny áut čakajúcich na colnú kotrolu. Koniec trasy máme na dohľad, je to benzínová pumpa, kde čakajú naše vozidlá.

Náučný chodník Moravské Kopanice

Cez Žitkovú vedie náučný chodník, ktorý predstavuje krajinu okolo Žitkovej a Starého Hrozenkova. Má 14 zastávok a predstaví historické a prírodné zaujímavosti, cenné rastliny a živočíchy. Vedie po poľných a lesných cestách a je vhodný nielen na pešiu turistiku ale aj pre cyklistov na horských bicykloch. Dĺžka základného okruhu je 11,6 km (s prevýšením 410 m), odbočka na Lokov 4,7 km (s prevýšením 110 m), odbočka na Hutě 1,1 km (s prevýšením 50 m), celková dĺžka je 23,1 km.

Spracovala: Janka Salviany

Pošlite tip na tento článok svojim priateľom!