Trasa 15: Trenčín – Trenčianske Teplice (cez Kubricu)

Dĺžka trasy: 18 km
Náročnosť trasy: stredne náročná
Prevýšenia: 748 m
Čas trvania: 6 hod.
Odporúčaná mapa: VKÚ Biele Karpaty č. 107.
Trasa je vhodná pre náročnejšieho turistu.

Popis trasy:
Začiatok trasy je na hlavnej stanici pri kruhovej reštaurácii Rotunda. Trasa je označená červenou turistickou značkou. Pokračuje smerom po železničnej ulici k obchodnému domu Billa a ďalej cez miestnu časť Kubra. Centrom pôvodne samostatnej obce je námestie s kostolom sv. Jána Nepomuckého, cintorín a staršia zástavba rodinných domov, jedna z najstarších v Trenčíne. Pred kostolom sa nachádza kamenný kríž z polovice 19. storočia a socha sv. Jána Nepomuckého z 19. storočia od ľudového umelca. Je známa hromadným nálezom bronzových predmetov z mladšej doby bronzovej.
Pokračuje po značenom chodníku nad záhradkami, kde sa naskytnú prvé pekné výhľady smerom na Vršatecké bralá. Trasa pokračuje ku kyselke s možnosťou občerstvenia v miestnom penzióne alebo priamo z minerálneho železitého zdroja. Opiecť sa dá  na vybudovanom ohnisku. Dreva je na okolí dostatok. Voda je iba pár metrov v miestnom potoku. Tu končí červené značenie a pokračujeme po žltej značke.
Žltá začína pri autobusovej zastávke. Na Kubru nadväzuje Kubrica, ktorá má charakter menšej osady. Zovretá je v úzkej doline potoka Kubrica medzi Kočinou horou a masívom Janovho vrchu. V obci sa nachádza kaplnka a cintorín.
Žltá pokračuje po asfaltovej ceste okolo záhradiek a vybudovaného rybníka. V letných mesiacoch je možnosť zakúpenia v miestnom bufete vynikajúcich pečených pstruhov upravených podľa vlastnej receptúry. Dá sa posedieť v príjemnom prostredí pri rybníku. Zároveň je tu vybudované pekné detské ihrisko s preliezačkami.
Pokračuje popri bývalej chate OSP. Cesta vedie zalesneným terénom na sedlo Lúčky. V súčasnosti tu prebieha ťažba dreva. Na lúkach pri rázcestníku sedlo Lúčky 550 m sa napája na modrú a zatáča prudko doľava a smeruje na sedlo pod Svitavou.
Tu sa naskytne možnosť krásnych výhľadov na lúky a okolitú krajinu. Vrstevnicou sa prechádza popod kopec Svitava 700 m n. m. z ktorého vidieť západnú časť Trenčína.
Sedlom Trubárka pokračujeme na Petrovanské lúky. Zadnou dolinou príde ku križovatke s miestnou cestou druhej triedy. Potom popod Klepáč pekným lesným chodníkom trasa pokračuje až do Trenčianskych Teplíc. V kúpeľoch je možnosť celoročného kúpania v bazéne pri kúpeľnom dome Krym. Dá sa pokračovať peknou prechádzkou kúpeľným parkom s množstvom vzácnych stromov. Jedným z nich je aj Tisovec .Je to exotická 20m vysoká drevina s obvodom kmeňa 390 cm. Bola vyhlásená za chránenú v r.1990. Kúsok od neho je vybudované nové detské ihrisko. V parku bývajú výstavy rôznych umeleckých diel a v letných mesiacoch aj koncerty a iné kultúrne podujatia. V blízkom okolí Trenčianskych Teplíc sa nachádza náučný chodník Trenčiansko – Teplickým krasom.
Základné informácie o náučnom chodníku
Chránené územie: CHKO Strážovské vrchy
Východisko: Trenčianske Teplice – centrum
Trasa: centrum Trenčianskych Teplíc – prameň Michal – vyhliadka jeleň – vyhliadka Biela skala – Heinrichov prameň – Baračka
Dĺžka: 4 km
Čas prechodu: 1,5 – 2 hod.
Počet zastávok: 16
Zameranie chodníka: prírodovedné
Cestou späť môžete využiť jazdu historickou úzkorozchodnou (760 mm) električkou, ktorá v roku 2009 oslávila svoju 100-ročnicu. Z Trenčianskej Teplej sa späť do Trenčína dostanete vlakom alebo autobusom.

Spracovala: Janka SalvianyMapa: http://www.cykloserver.cz/f/b57d049051/

Pošlite tip na tento článok svojim priateľom!