Trasa 21: Rožňové Mitice – Ostrý vrch – Rožňové Mitice

Dĺžka trasy: 15 km
Náročnosť: stredne náročná
Prevýšenia: 500 m
Čas trvania: 4 hod. 30 min.
Odporúčaná mapa: VKÚ Biele Karpaty č. 107.

Trasa je vhodná pre turistu, ktorý má k dispozícii vlastné motorové vozidlo, pretože začína sa a končí v rovnakom mieste. Nemá obavu pustiť sa trasou, ktorá nie je označená v turistických mapách, ale je dobre značená miestnym turistickým klubom Tornádo Mitice. Tento klub už veľa rokov poriada takzvanú Mitickú 20-ku. Miestne značenie je červeno-žlté. Dá sa kombinovať s trasou číslo 3 a 13.

Popis trasy
Ak ste sa rozhodli prísť do Rožňových Mitíc autobusom, vystúpte na križovatke na hlavnej ceste medzi Miticami a Trenčianskym Jastrabím. Prichádzate hlavnou cestou smer Bánovce. Ak prichádzate vlastným motorovým vozidlom, zaparkujte na námestí v Miticiach hneď vedľa prístrešku, kde si chodia ľudia naberať minerálnu vodu.

História obce je spojená so vznikom a rozvojom uhorského strážneho systému a s potrebou ochrany starých obchodných ciest sa začali z iniciatívy kráľa budovať mýta pri cestách na dôležitých priechodoch. Na diaľkovej ceste z Ponitria do Považia vznikla potreba zabezpečiť nerušený priechod cez horský priesmyk na rozhraní dvoch kotlín. Tak vznikli Trenčianske Mitice.
 Janka Salviany)
Trasa je značená červeno žltým miestnym značením. Popri ceste je trasa dobre označená na stĺpoch elektrického vedenia. Potom pokračuje po ceste do Zemianskych Mitíc a postupne až do Kostolných Mitíc, kde príde až k miestnemu kostolu. Tu trasa začína stúpať popri plote za kostol. Naskytnú sa prvé krásne výhľady na Inovec a celú priľahlú dolinu. Lesnou cestičkou postupuje ku kameňolomu, z ktorého vidieť až na vrchol Ostrého vrchu. Potom pokračuje ku kamennému bralu pod vrcholom kopca Babky 504 m n. m. Trasa ďalej prechádza lesom až na vrchol Ostrého vrchu 767 m n. m. Tu sa nachádza prírodná rezervácia Ostrý vrch. Je zriadená na ochranu bukových porastov. Tieto majú vek približne 100 rokov. Ľudskou činnosťou nebolo toto územie ovplyvňované počas celého 20. storočia.
Po príchode na kótu Ostrého vrchu sa trasa napája na modré značenie. Na vrchole Ostrého Vrchu sa nachádza Skautská mohylas pamätnou doskou zhotovená 4. skautským oddielom Trenčín – Zlatovce. Venovaná je zakladateľovi Československého skautingu pánu Antonínovi Benjamínovi Svojsíkovi. Každoročne sa tu koná výstup dňa 24. apríla pri príležitosti Dňa skautov. Svojsíkove motto„Junáci vzhúru volá den… Buď připraven, Buď připraven… nás neomýlí nástraha… a každý z nás vždy přímo stát a před nikým šij nezhýbat… Buď připraven, Buď připraven…“
Od vrcholu Ostrého vrchu trasa vedie po modrom značení. Po vystúpaní a posedení na pripravených brvnách, ktoré slúžia ako lavičky, opečení si prineseného jedla na pripravenom ohnisku, môžeme začať zostupovať. Chodník je pomerne strmý, preto si treba dávať pozor. Okolie je plné machom obrastených skalných útvarov. Tieto sú na celej trase smerom dolu až po rázcestník Pod Ostrým  Janka Salviany)vrchom. Potom trasa smeruje po vrstevnici a stáča sa doľava. Prechádza okrajom prírodnej rezervácie a pokračuje na lúky, z ktorých sú prekrásne výhľady smerom na Trenčín. Po prejdení lúk chodníkom pomedzi stromy sa dostaneme k ďalšej lúke, na ktorej sa nachádza lyžiarsky vlek soblahovskej TJ. Tiež tu nájdeme neprevádzkovanú Chatu pod Ostrým vrchom, ktorá je z dôvodu nedostatku vody zatvorená. Pre pomerne veľké množstvo súkromných chát je tu celý rok veľmi rušno. Pre turistov slúži prístrešok na prichýlenie v prípade nepriaznivého počasia.
V týchto miestach je umiestnený turistický rázcestník a pre nás sa mení farba značenia. Po modrej nastupuje červená. Po nej trasa opäť stúpa. Prechádza pomedzi stromy popri lúke s lyžiarskym vlekom a stúpa až na prekrásnu lúku pod kopcom Čiernachov. Po prejdení celej lúky pokračuje naša túra lesom taktiež popod Čiernachovom 694 m n. m.

Ak sa rozhodnete vyjsť na vrchol Čiernachova, naskytnú sa prekrásne výhľady smerom na okolité obce a mesto Trenčín. Na vrchole je umiestnený kríž a spolu s ním aj vrcholová kniha. Tiež je tu ohnisko na opekanie. Ak sa vrátime na naše červené značenie, postupujeme smerom na ďalší kopec a tým je Macková 681 m n. m. Pod kopcom sa opäť zmení farba z červenej na pôvodné miestne červeno žltéznačenie a trasa sa stáča doľava. Smeruje ku kopcu s názvom Babie Doly 564 m n. m. Už nás čaká iba krátka trasa cez les a sme na lúkach nad Trenčianskymi Miticami. Opäť sa naskytnú nádherné výhľady na celú dedinku a široké okolie. Okrajom si prezrieme miestny kameňolom a postupne schádzame smerom k vyvieračke Mitickej kyselky. Pred cestou domov sa môžeme z nej občerstviť a s radosťou si vychutnať deň naplnený turistickými zážitkami.

Spracovala: Janka Salviany

Mapa: http://www.cykloserver.cz/f/2093060225/

Pošlite tip na tento článok svojim priateľom!