Trasa 24: Dohňany – Tri skaly – rozhľadňa Dohňany

Náročnosť: stredne náročná
Prevýšenia: 350 m
Čas trvania: 4 hod.
Odporúčaná mapa: VKÚ Javorníky – Púchov č. 108.
Trasa je vhodná pre turistov, ktorí majú k dispozícii motorové vozidlo, alebo sa môžu dostať na východzie miesto vlakom či autobusom, keďže plánovaná trasa začína i končí v rovnakom mieste. Trasa ponúka krásne výhľady z novej rozhľadne a prezrieť si môžeme i technickú zaujímavosť Dujkov mlyn.

Trasa začína v obci Dohňany. Pri obecnom úrade je umiestnená náučná tabuľa, ktorej text hovorí o prírodných krásach obce a jej okolia. Na výber máme viacero možností, ktorou trasou sa vybrať a my si vyberáme červenéznačenie. Táto trasa nás vedie najskôr po hlavnej ceste a po mostíku cez miestny potok s názvom Biela voda. Ďalej popod železnicu a postupne prechádzame malebnou a tichou časťou Dohnian na horný koniec. Táto časť má názov Lazy. Už z diaľky je vidieť na skale kríž. Je to vyhliadkové miesto s názvom Lazova skala a zároveň je to prvý zo skalných útvarov nášho náučného chodníka. Dostaneme sa tam, ak na konci dediny zatočíme doprava a po chodníku pokračujeme k odbočke na už spomínané miesto. Odtiaľto sú nádherné výhľady na celé Dohňany a aj na náprotivný kopec Vrchstráň. Tu je umiestnený panel s textom o náučnom chodníku. Na lavičke si oddýchneme a pokračujeme ďalej po lúkach k Tlstej Hore. Skôr ako k nej prídeme sa zastavíme na Čertovej skale, kde je ďalší panel náučnej trasy s názvom Tri skaly. Tiež je tu možnosť oddychu na lavičkách. Trasa pokračuje lúkou s rázcestníkom a krížom. Prejdeme celú Tlstú horu a zrazu sa nám naskytne krásny výhľad na novú rozhľadňu. Je našim dnešným cieľom a nachádza sa vo výške 651 m n. m. Na jej stavbe sa minulo takmer 60 metrov kubických dreva. Hlavné piliere sú zo smrekového dreva. Celková výška je 21,5 m. Rozhľadňa sa smerom nahor zužuje a má 6 poschodí. Z najvyššieho je za pekného počasia vidieť Javorníky, Kysucké vrchy, Vrátnu s Martinskými hoľami, pohoria – Malú Fatru, Kľak a Strážovské vrchy.
Rozhľadňa bola vybudovaná v rámci programu cezhraničnej spolupráce, pod názvom – „Rozhledny Hornolidečska a Púchovskej doliny“ na kótach 651 m n. m. Ďalej budeme pokračovať lesnou cestou, ktorá nás privedie na kopec zvaný Dlhá lúka 581 m n. m. V jarnom období tu môžeme natrafiť na vzácny ohrozený druh Ľalie zlatohlavej. Je to krásna rastlina, ktorá dorastá až do výšky dospelého človeka. Má tmavoružové sfarbenie a jej veľké kvety dosahujú približne 5 cm.
Na rázcestníku na Dlhej lúke sa dáme doľava a lesným chodníkom sa dostaneme ku kopcu s názvom Žiačik 475 m n. m. Tu sa nachádza aj tretia a posledná z troch skalných útvarov, ktorou je skala Vieska. Tak ako pri už spomenutých, aj tu je vybudované posedenie s náučnou tabuľou. Ďalej trasa prechádza Žiačikovcom a vychádza z lesa. Postupne sa približujeme ku konečnému cieľu našej trasy – dedinka Dohňany, ktorú vidíme stále pred sebou. Po ľavej strane v diaľke vidíme Dohňanskú rozhľadňu. Rozhľadňa Púchovskej doliny je od roku 2010 zaradená medzi turistické známkové miesta v SR. Turistickú známku je možné si zakúpiť v Česko-slovenskom regionálnom informačnom a spoločenskom centre Púchovskej doliny. Po návrate do obce si ešte pozrieme Dujkov mlyn, postavený v roku 1936 na mieste starého vodného mlyna, ktorý vlastnili manželia Dujkoví. Mlyn bol jeho majiteľom odobratý v období znárodňovania a v súčasnosti je zrekonštruovanou technickou pamiatkou.
Spracovala: Janka Salviany

Pošlite tip na tento článok svojim priateľom!